Hertz ще “разтовари“ още 30 000 електромобила

Причината е, че обезценката на е-колите е двойно по-висока от средната на кола, което води до милиарди загуби

Пламен Георгиев,
Hertz

Getty

Ф инансовите резултати на Hertz за третото тримесечие показват, че компанията продължава да страда от решението си да заложи сериозно на електромобилите. Високата амортизация на автопарка от електрически автомобили – и модели с ДВГ – играе основна роля в отчетената от Hertz нетна загуба от $1,33 млрд., в сравнение с печалба от $629 млн. през третото тримесечие на 2023 г. Това свали акциите на компанията с още 12% (към -68%, какъвто бе спадът преди обявяване на резултатите за Q3).

Гигантът за отдаване на коли под наем се насочи към електромобилите преди няколко години, закупувайки около 100 000 броя Tesla Model 3 и след това направи още една задължителна поръчка на Model Y, без да знае, че стойността на тези коли скоро ще падне далеч под прогнозираните нива.

Електрическите автомобили като цяло се оказаха по-податливи на амортизация от аналозите им с ДВГ, но изпълнителният директор на Tesla Илон Мъск имаше роля в нещастието на Hertz, когато намали цената на новите Tesla, намалявайки стойността на автопарка на компанията. Но колите с ДВГ на Hertz трябва да поемат част от вината. Те също претърпяха тежка амортизация, защото някои бяха закупени по време на кризата с полупроводниците, когато производството на беше ограничено и цените бяха високи.

В опит да спре кървенето, Hertz масово разпродава електромобили. По-рано тази година тя продаде 20 000 бройки, последвани от още 10 000, с планове да се откаже от още 30 000 до края на 2024 г. Повечето от тези автомобили се очаква да бъдат Teslas и излизането им на пазара на употребявани автомобили ще окаже допълнителен натиск надолу върху стойностите при препродажба, което усложнява проблема с амортизацията както за Hertz, така и за по-широкия пазар на EV.

Както беше съобщено от Bloomberg, разпродажбата е част от по-широк план за привеждане в съответствие на EV-флота на Hertz с брой, който клиентите искат да наемат. Компанията очаква да завърши този основен ремонт на автопарка си до края на 2025 г., но дотогава месечните разходи за амортизация остават главоломно високи от $537 на автомобил - почти двойно повече от средните $284 от Q3 на 2023 г. Hertz се надява да намали тази цифра до $300, но засега това е поредното болно място в баланса.

Hertz автопарк коли под наем електромобили